Strój biznesowy. Główne zasady

Nie jest tajemnicą, że przekaz wizualny ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani. Nasz wizerunek jest niezwykle istotny i może być olbrzymim wsparciem zarówno w osiągnięciu sukcesów zawodowych, jak i prywatnych. Podczas pierwszego spotkania mamy tylko 7 sekund na to, żeby zrobić odpowiednie wrażenie i zaprezentować się z jak najlepszej strony. O tym mówią psychologowie, doradcy wizerunkowi oraz eksperci od autoprezentacji. Potwierdzają to także badania naukowe.

Twój wizerunek wpływa na innych bez względu na to, czy zdają sobie oni z tego sprawę, czy też nie, a nawet wówczas, gdy sądzą, że nie ma on znaczenia – Państwowy Komitet Badań Naukowych w Kanadzie

Twój wygląd znacząco wpływa na to, jak ludzie oceniają:

– Twój sukces finansowy;
– Twoje stanowisko;
– Twoją wiarygodność;
– Twoją inteligencję;
– Twoje zdolności.

Nie da się ukryć, że Twój wizerunek to przede wszystkim wyraz szacunku do siebie i innych ludzi. Porządek w stylu to przede wszystkim porządek w głowie oraz świadomość siebie i swoich możliwości.

Strój biznesowy. Podstawowe niuanse

Podstawowym stylem w szafie biznesowej jest oczywiście styl klasyczny. Bez względu na to, jakie są wymagania dress code’u, nasz wizerunek musi być w miarę elegancki, jakościowy oraz schludny.

Co oznacza „w miarę elegancki”?

To znaczy wizerunek z klasą, gustowny, niekrzykliwy, nieskupiający na sobie zbyt wiele uwagi. Wizerunek biznesowy nie powinien w żaden sposób przeszkadzać w naszej komunikacji, wręcz przeciwnie – powinien być łagodnym otoczeniem naszej autoprezentacji oraz dawać nam wsparcie i być spójnym elementem naszego przekazu.

Elegancja może mieć różny charakter w zależności od sytuacji. Może być bardziej formalna, sztywna (styl biznesowy formalny) lub bardziej wyluzowana (styl business casual).

W sytuacjach biznesowych należy wiedzieć, w co się ubrać na konkretne spotkanie lub wydarzenie, aby uniknąć efektu stroju przesadzonego lub odwrotnie – niewystarczająco uroczystego.

Co znaczy „jakościowy” wizerunek?

Należy wybierać dobre, naturalne składy i oddychające materiały (bawełnę, wełnę, grubszą wiskozę, jedwab, modal, lyocell, mieszanki z małą ilością poliestru albo poliamidu), które wyglądają szlachetnie i estetycznie.

Materiały, które nie stracą atrakcyjnego wyglądu po pierwszym praniu, które nie ulegną skurczeniu i które nie będą się łatwo gniotły.

Co oznacza „wizerunek schludny”?

Czysty, wyprasowany, zadbany. Ważne, żeby wszystkie elementy stylizacji były w dobrym stanie, wyglądały jako nowe, nieznoszone.

Schludność to także umiar w dobieraniu dodatków, ozdób, wzorów. Schludność nie zawsze oznacza grzeczność wizerunku, prawidłowość, czy też jego oczywistość ( np. garsonka + biała koszula + czarne buty na obcasie). Jest to raczej umiejętność bawienia się własnym stylem, oczywiście w granicach obowiązującego dress code’u.

Strój biznesowy. Czego warto unikać:

ubrań zbyt ciasnych albo nieodpowiednio dobranych do sylwetki

Nawet jeśli wybieracie klasyczne stroje w stonowanych kolorach, koniecznie zwracajcie uwagę na to, żeby dobrze one na Was leżały. Ubrania w żaden sposób nie powinny uwidaczniać kształtu bielizny albo wałeczków na brzuchu, czy też rozchodzić się na piersi.

ubrań wulgarnych albo zbyt seksownych

W stylizacjach biznesowych warto unikać koszul z głębokim dekoltem, bluzek na ramiączkach, zbyt krótkich spódnic (zalecana długość mieści się w przedziale 6 cm ponad środek kolana i 6 cm poniżej środka kolana) oraz zbyt wysokich obcasów (nie powinien być wyższy niż 7,5 cm).

Niedopuszczalne są tkaniny prześwitujące, buty z odkrytymi palcami, brak rajstop lub rajstopy wzorzyste i połyskliwe.

nieuporządkowanej fryzury, makijażu albo manicuru

Podobnie jak w przypadku budowania dowolnej stylizacji, także tutaj warto pamiętać o tym, że jesteśmy odbierani całościowo i że jeden niedopracowany element naszego wizerunku może zepsuć całe wrażenie.

Warto przemyśleć sposób stylizacji lub upięcia włosów, a także dobrać odpowiedni kolor oraz formę fryzury. Poza tym należy unikać ostrego makijażu i zbyt krzykliwych wzorów na paznokciach.

Artykul napisany przez Julia Nikitina

Stylistka osobista oraz certyfikowany Style Coach. Specjalistka w zakresie budowaniu własnego stylu. Ukończyła szkolenie w Rosji (Studio Orner, 2015), Polsce (DSK Academy School of Style, 2017) oraz w Anglii (Style Coaching Institute, 2018). Pracuje z kobietami i mężczyznami w Warszawie.

No Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *