Nie jest tajemnicą, że przekaz wizualny ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani. Nasz wizerunek jest niezwykle istotny i może być olbrzymim wsparciem zarówno w osiągnięciu sukcesów zawodowych, jak i prywatnych. Podczas pierwszego spotkania mamy tylko 7 sekund na to, żeby zrobić odpowiednie wrażenie i zaprezentować się z jak najlepszej strony. O tym mówią psychologowie, doradcy wizerunkowi oraz eksperci od autoprezentacji. Potwierdzają to także badania naukowe.
Twój wizerunek wpływa na innych bez względu na to, czy zdają sobie oni z tego sprawę, czy też nie, a nawet wówczas, gdy sądzą, że nie ma on znaczenia – Państwowy Komitet Badań Naukowych w Kanadzie
Twój wygląd znacząco wpływa na to, jak ludzie oceniają:
– Twój sukces finansowy;
– Twoje stanowisko;
– Twoją wiarygodność;
– Twoją inteligencję;
– Twoje zdolności.
Nie da się ukryć, że Twój wizerunek to przede wszystkim wyraz szacunku do siebie i innych ludzi. Porządek w stylu to przede wszystkim porządek w głowie oraz świadomość siebie i swoich możliwości.
Strój biznesowy. Podstawowe niuanse
Podstawowym stylem w szafie biznesowej jest oczywiście styl klasyczny. Bez względu na to, jakie są wymagania dress code’u, nasz wizerunek musi być w miarę elegancki, jakościowy oraz schludny.
Co oznacza „w miarę elegancki”?
To znaczy wizerunek z klasą, gustowny, niekrzykliwy, nieskupiający na sobie zbyt wiele uwagi. Wizerunek biznesowy nie powinien w żaden sposób przeszkadzać w naszej komunikacji, wręcz przeciwnie – powinien być łagodnym otoczeniem naszej autoprezentacji oraz dawać nam wsparcie i być spójnym elementem naszego przekazu.
Elegancja może mieć różny charakter w zależności od sytuacji. Może być bardziej formalna, sztywna (styl biznesowy formalny) lub bardziej wyluzowana (styl business casual).
W sytuacjach biznesowych należy wiedzieć, w co się ubrać na konkretne spotkanie lub wydarzenie, aby uniknąć efektu stroju przesadzonego lub odwrotnie – niewystarczająco uroczystego.
Co znaczy „jakościowy” wizerunek?
Należy wybierać dobre, naturalne składy i oddychające materiały (bawełnę, wełnę, grubszą wiskozę, jedwab, modal, lyocell, mieszanki z małą ilością poliestru albo poliamidu), które wyglądają szlachetnie i estetycznie.
Materiały, które nie stracą atrakcyjnego wyglądu po pierwszym praniu, które nie ulegną skurczeniu i które nie będą się łatwo gniotły.
Co oznacza „wizerunek schludny”?
Czysty, wyprasowany, zadbany. Ważne, żeby wszystkie elementy stylizacji były w dobrym stanie, wyglądały jako nowe, nieznoszone.
Schludność to także umiar w dobieraniu dodatków, ozdób, wzorów. Schludność nie zawsze oznacza grzeczność wizerunku, prawidłowość, czy też jego oczywistość ( np. garsonka + biała koszula + czarne buty na obcasie). Jest to raczej umiejętność bawienia się własnym stylem, oczywiście w granicach obowiązującego dress code’u.
Strój biznesowy. Czego warto unikać:
• ubrań zbyt ciasnych albo nieodpowiednio dobranych do sylwetki
Nawet jeśli wybieracie klasyczne stroje w stonowanych kolorach, koniecznie zwracajcie uwagę na to, żeby dobrze one na Was leżały. Ubrania w żaden sposób nie powinny uwidaczniać kształtu bielizny albo wałeczków na brzuchu, czy też rozchodzić się na piersi.
• ubrań wulgarnych albo zbyt seksownych
W stylizacjach biznesowych warto unikać koszul z głębokim dekoltem, bluzek na ramiączkach, zbyt krótkich spódnic (zalecana długość mieści się w przedziale 6 cm ponad środek kolana i 6 cm poniżej środka kolana) oraz zbyt wysokich obcasów (nie powinien być wyższy niż 7,5 cm).
Niedopuszczalne są tkaniny prześwitujące, buty z odkrytymi palcami, brak rajstop lub rajstopy wzorzyste i połyskliwe.
• nieuporządkowanej fryzury, makijażu albo manicuru
Podobnie jak w przypadku budowania dowolnej stylizacji, także tutaj warto pamiętać o tym, że jesteśmy odbierani całościowo i że jeden niedopracowany element naszego wizerunku może zepsuć całe wrażenie.
Warto przemyśleć sposób stylizacji lub upięcia włosów, a także dobrać odpowiedni kolor oraz formę fryzury. Poza tym należy unikać ostrego makijażu i zbyt krzykliwych wzorów na paznokciach.
Czytaj więcej na ten temat:
Stroje biznesowe. Kim się inspirować?
Szafa biznesowa. Podstawowe elementy
Szafa biznesowa. Jak urozmaicić swój styl? Część 1
Brak komentarzy