„Jak Cię widzą, tak Cię piszą”

Nie jest tajemnicą, że przekaz wizualny ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani. Nasz wizerunek jest niezwykle istotny i może być olbrzymim wsparciem w osiągnięciu sukcesów zarówno zawodowych, jak i prywatnych. Podczas pierwszego spotkania mamy tylko 7 sekund na to, żeby zrobić odpowiednie wrażenie i zaprezentować się z jak najlepszej strony.
O tym mówią psychologowie, doradcy wizerunkowi oraz eksperci od autoprezentacji.

Potwierdzają to także badania naukowe!

Badania przeprowadzone przez Caroline Dunn i Lucette Charette z Państwowego Komitetu Badań Naukowych w Kanadzie pokazały, że Twój wizerunek wpływa na innych bez względu na to, czy zdają sobie oni z tego sprawę, czy też nie, a nawet wówczas, gdy sądzą, że nie ma on znaczenia.

Wnioski analizy badaczek były następujące:

Twój wygląd znacząco wpływa na to, jak ludzie oceniają:

– Twój sukces finansowy;
– Twoje stanowisko;
– Twoją wiarygodność;
– Twoją inteligencję;
– Twoje zdolności.

Twoja prezencja (umiejętności komunikatywne + wygląd) skłania ludzi do określonych zachowań względem Ciebie, takich jak:

– spełnienie Twojej prośby;
– podzielenie się z Tobą cenną informacją;
– udostępnienie kontaktów do osób podejmujących decyzje;
– wypłata określonej pensji;
– przyjęcie na stanowisko albo kupienie Twojego produktu/usługi.

Profesor Thomas F. Cash (Professor of clinical psychology at Old Dominion University in Norfolk, Virginia), który zajmuje się analizą psychologii wizerunku osobistego od ponad 30 lat, twierdzi, że bycie osobą nieatrakcyjną fizycznie często powoduje dyskryminację zarówno wśród mężczyzn, jak i wśród kobiet.

Z kolei badania przeprowadzone przez naukowców z Yale School of Management udowodniły, że ładnie ubrani pracownicy odnoszą większy sukces w biznesie.

Nie da się ukryć, że Twój wizerunek to przede wszystkim wyraz szacunku do siebie i innych ludzi. Dlatego podczas spotkań służbowych lepiej wyglądać schludnie i z pewną nutą elegancji, niezależnie od tego, czy będzie to strój stricte biurowy, business casual, czy mocno wyluzowany. Porządek w stylu to przede wszystkim porządek w głowie oraz świadomość siebie i swoich możliwości.

 

Wszystko wydaje się bardzo proste i oczywiste.
Idziesz do sklepu, kupujesz ładne ubrania i masz zagwarantowany sukces. Dlaczego w takim razie niektórzy z nas cały czas idą do przodu, a inni wciąż pozostają w miejscu?

W rzeczywistości istnieje kilka kwestii, które warto uwzględnić i które powinny skłonić nas do refleksji nad tym, czy nasz wizerunek naprawdę przynosi efekty i czy spełnia on właściwą rolę.

1. Twój wizerunek musi być autentyczny!

Twój wizerunek to Twoja druga skóra. Musi być on mocno powiązany z Twoim wnętrzem, charakterem oraz osobowością. Musi eksponować Twoje wartości, Twoje upodobania, Twoje cele w życiu. Zaczynając pracę nad własnym stylem należy pamiętać, że najważniejsze to pozostać sobą i być szczerym ze swoimi odbiorcami. Wizerunek zadziała tylko wtedy, gdy będzie prawdziwym odzwierciedleniem Twojego „ja”.

2. Wizerunek musi być spójny!

Niezależnie od tego, czy jesteś marką osobistą, czy pracujesz w korporacji, Twój wygląd musi być spójny ze wszystkim, co robisz, o czym piszesz, o czym mówisz podczas występów publicznych. Razem z Twoim głosem, słowami oraz sposobem zachowania tworzy on niezbędną całość, wzmacnia efekt i pomaga w osiągnięciu upragnionego efektu. Z kolei brak harmonii, dysonans między tym co mówisz i jak wyglądasz, zawsze osłabia Twoją wiarygodność.

3. Znaczenie ma nie sam wizerunek, a to, jak Ty z tym wizerunkiem się czujesz!

W trakcie tworzenia własnego stylu należy dbać o to, aby Twój wygląd nie był sztucznie stworzony albo narzucony z zewnątrz: „bo tak się nosi, bo tak jest modne, bo takie są zasady”. Oczywiście istnieje określony kanon wiedzy i są eksperci, którzy wytłumaczą, jakie są możliwości polepszenia wyglądu, jednak głównym priorytetem w wyborze nowych stylizacji powinien być przede wszystkim Twój komfort. Musisz pozostawać w dobrych relacjach ze swoim strojem i czuć się w nim fantastycznie, ponieważ dopiero wtedy będziesz emanować pewnością siebie i sprawiać wrażenie przyjaznej i pozytywnej osoby.

4. Wizerunek nie może przeszkadzać!

Mowa tu głownie o sytuacjach biznesowych, podczas których należy zwrócić szczególną uwagę na to, żeby strój nie rozpraszał, ani nie odciągał uwagi od nas samych. Należy przemyśleć stylizację w taki sposób, żeby podkreślić własne kompetencje, ale jednocześnie pozwolić odbiorcom skupić się na tym, co chcesz przekazać. Wizerunek to przede wszystkim tło, łagodne otoczenie Ciebie i Twoich komunikatów.

5. Wizerunek musi sprawiać odpowiednie wrażenie!

Odpowiedni wizerunek buduje odpowiednie relacje. W zależności od Twoich celów, za pomocą różnych trików wizerunkowych możesz podkreślić swój autorytet i stanowisko, możesz zaznaczyć dystans między sobą, a pracownikami albo odwrotnie: stworzyć w zespole bardziej wyluzowaną atmosferę. Z tymi narzędziami trzeba się zapoznać i umiejętnie z nich korzystać, ponieważ dopiero wówczas nasz wizerunek zadziała we właściwy sposób.

Podsumowując, można stwierdzić, że bez wątpienia trzeba dbać o swój wygląd, jednak należy robić to świadomie oraz w zgodzie ze sobą.

Artykul napisany przez Julia Nikitina

Stylistka osobista oraz certyfikowany Style Coach. Specjalistka w zakresie budowaniu własnego stylu. Ukończyła szkolenie w Rosji (Studio Orner, 2015), Polsce (DSK Academy School of Style, 2017) oraz w Anglii (Style Coaching Institute, 2018). Pracuje z kobietami i mężczyznami w Warszawie.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *